Het Neurogram® model voor breintypen bestaat uit 31 factoren. Omdat het Neurogram® model gebaseerd is op Cybernetic Big Five Theory is het Neurogram® model zelf ook cybernetisch. Dat wil zeggen dat het een volledig wiskundig model is. Om die reden spreken we van factoren in het model in plaats van eigenschappen of karaktertrekken. Want de 31 factoren in het Neurogram® model zijn letterlijk wiskundige gewichten die, afhankelijk van je breintypen en de mate waarin je gestrest of ontspannen bent, weergeven hoe waarschijnlijk het is dat je bepaalde evolutionaire gedragspatronen zal vertonen. Het Neurogram® model voor breintypen is namelijk een voorspellend model. Met dit model leer je jezelf beter begrijpen en het gedrag van andere mensen beter voorspellen.
Nou dat klinkt allemaal erg ingewikkeld en als je het Neurogram® model vergelijkt met concurrenten als MBTI, Management Drives of DISC dan is het Neurogram® model inderdaad ook een stuk ingewikkelder. Daarentegen is het Neurogram® model dan weer wel correct in plaats van de grote hoeveelheid ruis die je krijgt bij MBTI, Management Drives of DISC. De werkelijkheid is veel complexer dan simplistische modelletjes zoals MBTI, Management Drives of DISC weer kunnen geven. Om die complexiteit goed in kaart te brengen wordt het model weliswaar ingewikkelder, maar het grote voordeel is dat je de interactie met anderen op een correcte in plaats van op een incorrecte manier begint.
Tegelijkertijd zijn niet alle 31 factoren even belangrijk. Om die reden hebben we het PAIR model ontwikkeld. De belangrijkste 8 factoren van het Neurogram® model zijn namelijk:

Dit zijn de vier primaire positieve emoties van Jaak Panksepp, namelijk PLAY (het goede gevoel dat je krijgt wanneer je aan het dollen bent), CARE (het goede gevoel dat je krijgt wanneer je voor anderen zorgt en ziet dat het goed met ze gaat), SEEKING (het goede gevoel dat je krijgt wanneer je iets uitzoekt en ergens achter komt) en LUST (het goede gevoel dat je krijgt wanneer je een materiële beloning krijgt zoals bijvoorbeeld eten of geld).
De belangrijkste onderdelen van Cybernetic Big Five Theory volgen uit de combinaties van twee van de vier primaire positieve emoties van Jaak Panksepp. Sociale Stabiliteit (met de groep een gezamenlijk doel afspreken en er samen aan werken) is de grote gemene deler van PLAY en CARE. Exploitatie (zo efficiënt mogelijk een doel verwezenlijken) is de grote gemene deler van CARE en LUST. Autonomie (je eigen doelen creëren en bereiken) is de grote gemene deler van LUST en SEEKING. Exploratie (nieuwe doelen vinden in de binnen- of buitenwereld) is de grote gemene deler van SEEKING en PLAY.
Wanneer je van iemand weet hoe hij of zij op deze 8 factoren scoort, dan kan je al vrij goed het gedrag van deze persoon voorspellen.
Toch zijn deze termen nog steeds heel technisch. En ze vormen geen makkelijk te onthouden acroniem. Om die reden hebben we de termen aangepast aan de een na grootste psychologische theorie, de Zelf Determinatie Theorie (ZDT) zodat de termen bekender zijn. Voor de duidelijkheid: wij zijn geen fan van de ZDT. De data die uit de ZDT experimenten komt, is hele goede data. Maar hun verklaringsmodel in verkeerd. Alles wat je met de ZDT zou willen verklaren, wordt beter en efficiënter verklaard met dit model. Bovendien geven deze aanpassingen ook nog een mooi acroniem: PAIR! Dit model ziet er als volgt uit:

PLAY is plezier geworden, CARE is altruïsme geworden, SEEKING is intellect geworden en LUST is resultaat geworden. Verbondenheid uit de ZDT is feitelijk een makkelijkere naam voor Sociale Stabiliteit. Competent uit de ZDT is feitelijk een makkelijkere naam voor Exploratie. Autonomie blijft Autonomie. Er zijn maar drie basisbegrippen in de ZDT, maar er is een discussie of “Novelty” niet eigenlijk ook thuis hoort in de ZDT. Wij zitten natuurlijk in dit kamp omdat Nieuwsgierigheid de makkelijkere versie van Exploratie is.
Kan het nog simpeler? Ja natuurlijk! We willen graag dat mensen ophouden met de onzin van DISC. De belangrijkste drogreden om DISC te gebruiken is dat het zo simpel is. Toegegeven, het BUZS model is niet zo simpel als DISC, maar het is echt wel heel simpel:

BUZS staat voor Beloningen Binnenhalen (officieel LUST), Iets Uitzoeken (officieel SEEKING). Zorgen voor een Ander (officieel CARE) en Spelen (officieel PLAY). Met Elkaar is de simpelste versie van Sociale Stabiliteit. Doen Wat Werkt is de simpelste versie van Exploitatie, In Je Eentje is de simpelste versie van Autonomie en Iets Nieuws Vinden is de simpelste versie Exploratie.
Kortom, wanneer je eenvoud wil en tegelijkertijd correct wil zijn, ga dan aan de slag met het Neurogram® model voor breintypen. Al was het maar in een van de eenvoudigere versies. Neem gerust contact op om te kijken wat wij specifiek voor jou persoonlijk kunnen doen of meer algemeen voor jouw organisatie.